Akupunkturen

“Medicinske teorier kan ikke forklares til dem der er tror på spøgelser eller guder; og den magiske effekt af akupunktur vil ikke blive anerkendt af dem der ikke tror på eller kan lide akupunktur.

De, der ikke tillader behandling af sygdom, vil bestemt ikke blive helbredt, og behandling med magt giver aldrig gode resultater.”

Den første medicinske afhandling hvor akupunktur bliver brugt til at manipulere yin og yang er i “The yellow Emperor’s inner canon”.

“Den indre kanon” blev oprindelig samlet mellem 475-221 f.kr. og her blev de grundlæggende teorier om traditionel kinesisk medicin introduceret af Nei Jing, heribland årsager til sygdomme, diagnoser og opretholdelse af godt helbred. Den foreslår teorien om, at universet er sammensat af forskellige kræfter og principper, såsom Yin og Yang, Qi og de 5 elementer.

Disse kræfter kan forstås rationelt, og mennesket kan forblive i balance eller vende tilbage til balance og sundhed ved at forstå disse naturkræfter.

Qi

Traditionel kinesisk medicin forklarer akupunktur som en teknik til at afbalancere strømmen af energi eller livskraft, kendt som chi eller qi – som strømmer gennem meridianbanerne i din krop.

Ved at indsætte nåle specifikke steder langs disse meridianbaner, forsøges din energistrøm at komme i balance igen.

Traditionel kinesisk medicin tror på, at et godt helbred er resultatet af harmonisk balance mellem de komplementære “yin” og “yang” og af livskraften, også kaldet “qi”.
Sygdom er derfor konsekvensen af en ubalance mellem disse kræfter.

Qi strømmer gennem meridianbaner eller veje i den menneskelige krop. Disse meridianer og energistrømme er tilgængelige gennem 350 akupunkturpunkter på kroppen.